Projecten
Online nudging
Nudging bij online shoppen werkt! In het tweede Ga voor Kleur Lab, waarin nudges dit keer zijn ingezet in een online omgeving, steeg de verkoop van groenten met maar liefst 7% en die van fruit met 6%. Wil je weten wat we hebben gedaan? Download hieronder het volledige rapport.
Netwerk 'Groenten en fruit voor kinderen'
Dit netwerk bestaat uit initiatieven die zich richten op het stimuleren van de groente- en fruitconsumptie van kinderen. Samen met mensen uit de groente-en fruitsector, retail, het onderzoek, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties kijken we hoe we elkaar kunnen verder helpen en beter kunnen samenwerken.
Nationale Groente- en Fruitdag 2021
De tweede editie van de Nationale Groente- en Fruitdag stond in het teken van het tussendoormoment. Op 14 oktober 2021, middenin de Dutch Food Week (DFW), snackten we met groenten en fruit onze middagdip eruit met de 'Ga voor kleur Break'! Samen met bijna 140 partners inspireerden we heel Nederland om mee te doen. Dat is niet alleen gezond en duurzaam, maar vooral heel erg lekker.
Geef Kleur Door campagne
2021 is door de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO) uitgeroepen tot Internationaal Jaar van de Groenten en Fruit. Het doel is het vergroten van het bewustzijn over de belangrijke rol van groenten en fruit. Als invulling voor dit jaar hebben het NAGF en Food Cabinet met diverse partners en supporters op 7 april, wereldgezondheidsdag, de campagne Geef Kleur Door gelanceerd. Deze loopt door tot World Food Day op 16 oktober.
Groente- en fruitconsumptie effectief stimuleren
Er wordt in Nederland veel gedaan om de groente- en fruitconsumptie van kinderen te bevorderen, maar wat werkt nu echt? Over deze vraag heeft Sanne Gjaltema, stagiaire bij het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF), zich de afgelopen vier maanden gebogen. Het resultaat: een rapport en flowchart die dienen als naslagwerk en tool voor eenieder die een effectieve 'groente- en/of fruit interventie' wil opzetten voor kinderen tussen de 0 en 18 jaar.
Nudging op groenten en fruit
Meer groenten en fruit eten vraagt om gedragsverandering. Nudging, het geven van een subtiel duwtje in de juiste richting, kan daarbij helpen. 'Met kleine duwtjes de consumptie van groenten en fruit vergroten' is een speciaal rapport van het NAGF waarin nudging op groenten en fruit richting de consument centraal staat. Het rapport biedt praktische handvatten voor verschillende voedselomgevingen om nudging toe te passen.
Veggipedia
Het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) is dé kennispartner als het om groenten en fruit gaat in Nederland; ook online. Met het unieke informatieplatform Veggipedia blijft het NAGF alle doelgroepen in Nederland voorzien van onafhankelijke informatie over groenten en fruit.
Nationale Groente- en Fruitdag 2020
Het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) heeft woensdag 14 oktober uitgeroepen tot Nationale Groente- en Fruitdag. Op deze dag zetten wij groenten en fruit in de spotlight. We laten zien wat een overvloed aan groenten en fruit Nederland te bieden heeft en hoe we met z'n allen er nog veel meer van kunnen eten. De eerste editie (2020) stond in het teken van 'Groentefruitrijke lunch'
Zorgt u voor elkaar? Zorgen wij voor uw groenten en fruit
Met de campagne 'Zorgt u voor elkaar? Zorgen wij voor uw groenten en fruit' helpt het NAGF samen met GroentenFruit Huis consumenten om juist nu volop voor groenten en fruit te kiezen en vragen wij aandacht voor de inzet van alle medewerkers in de groente- en fruitketen.
Arts en Groenten
Met het project Arts en Groenten zet het NAGF, samen met Vereniging Arts en Leefstijl, in op een toename van de groente- en fruitconsumptie in Nederland.
Ga voor Kleur Lab
Een experiment met 6 nudges, 6 weken lang in 1 supermarkt = 3,3 kilo meer groenten en fruit verkocht per 100 transacties. Benieuwd hoe dat kan? Download hieronder het rapport.
Fruitdaging
De Fruitdaging helpt cateraars om maaltijden met fruit te stimuleren, om zo meer fruit in het Nederlandse eetpatroon te krijgen. De Fruitdaging is een programma met activiteiten als workshops en kantinetesten. Met een speciaal ontwikkelde toolbox worden cateraars en bezoekers aan de hand genomen in dit proces.
Filefruit
De actie Filefruit staat in het teken van het eten van fruit onderweg als nieuw eetmoment. Filefruit is opgezet door het NAGF en de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO).
Peas Please
In oktober 2017 heeft de Food Foundation haar actie Peas Please gelanceerd tijdens de eerste Vegetable Summit. Het NAGF heeft samen met GroentenFruit Huis als enige buitenlandse organisatie hieraan bijgedragen.
Dutch Food Week
Tijdens de Dutch Food Week bundelden het NAGF, cateraars en diverse andere partijen hun krachten voor meer groenten en fruit in de kantine.
VitaMini's
Begin 2018 en 2019 stond een grote spaaractie bij retailer Lidl geheel in het teken van groenten en fruit. Het NAGF is hier actief bij betrokken geweest.
Gezonde Schoollunch
Wat is het effect van een gezonde schoollunch op het eetgedrag van kinderen? Dit en meer wordt onderzocht in het project ‘Gezonde Schoollunch’ waar drie basisscholen in Nederland aan meedoen.
Bereidingsvideo's
Groentebereidingen zijn hot in de horeca en er is veel aandacht voor alternatieven op vlees en vis. Om chefs op weg te helpen, hebben Dutch Cuisine en het NAGF in samenwerking met Gastronomixs 20 inspirerende video’s gemaakt met groenten in de hoofdrol.
Nederland Proeft
Het NAGF heeft samen met telersvereniging ZON meegewerkt aan seizoen vier en vijf van het RTL4 televisieprogramma Nederland Proeft.
Negenmaandenbeurs
In 2018 en 2019 verzorgde het NAGF vanaf een eigen stand workshops op de Negenmaandenbeurs.
Horecava
In 2018 en 2019 maakte het NAGF deel uit van de Veggie & Fruit Markt op de Horecava.
Healthy Food Congres
Het Healthy Food Congres is een samenwerking tussen zorgprofessionals en de voedingstuinbouw met als doel gezamenlijk de groenteconsumptie te stimuleren. Het NAGF heeft het Healthy Food Congres ondersteund en was betrokken bij de organisatie.
Huishoudbeurs
Begin 2019 inspireerde het NAGF bezoekers van de Huishoudbeurs om aan de slag te gaan met groenten en fruit op de Veggipedia Markt.
Communicatiestrategie (aanstaande) vaders
Het NAGF ontwikkelde samen met een groep experts een communicatiestrategie om (aanstaande) vaders te betrekken bij het eten van groenten en fruit in het gezin.
Nationaal Schoolontbijt
In 2017 en 2018 heeft het NAGF meegewerkt aan het Nationaal Schoolontbijt. In 2018 heeft het NAGF een bijdrage geleverd aan het doeboekje met puzzels en weetjes over groenten en fruit.
Kom in de Kas
Tijdens Kom in de Kas openen verschillende glastuinbouwbedrijven in het hele land hun deuren voor het publiek. In 2018 en 2019 heeft het NAGF bijgedragen aan dit jaarlijks terugkende evenement.
FETfit
FETfit is een educatieprogramma dat kinderen op een speelse wijze gezonder leert leven. Speciaal voor de aftrap van het vijfde seizoen van FETfit werden de kinderen in de keuken geassisteerd door NAGF ambassadeur Rudolph van Veen.
Ga voor Kleur placemats
Met de “Ga voor Kleur” placemats besteedt Rijk Zwaan in samenwerking met het NAGF extra aandacht aan (kleur)variatie in groenten.
Fruit Logistica
In 2018 en 2019 was het NAGF aanwezig op de Fruit Logistica in Berlijn, de belangrijkste vakbeurs voor de internationale groenten- en fruithandel.
Fruitcorso
In de derde week van september 2018 stond kleurrijk fruit centraal in de bijdrage van Koninklijke Fruitmasters aan het jaarlijks terugkerende Fruitcorso in Tiel.
Kleurrijke groenten voor artsen
Op World Diabetes Day kregen zo’n 150 huisartsen en verpleegkundigen een kleurrijk groentepakket overhandigd. Deze artsen en verpleegkundigen hebben hun patiënten gestimuleerd hun leefstijl te veranderen en werden daarvoor bedankt. Het NAGF ondersteunt deze actie.
Koffietijd
Seizoensgroenten zijn op een kleurrijke manier aan bod gekomen in het programma Koffietijd van RTL4. Dit initiatief is als pilot opgezet in samenwerking met het NAGF en Foodfirst Network.
Landelijke Appelplukdag
De Landelijke Appelplukdag in 2017 was onderdeel van de nieuwe oogst campagne van de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO); een samenwerking met de campagne Ga Voor Kleur van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit.
Groente op de barbecue
Samen met supermarktketen Coop zette het NAGF in de zomer van 2017 groente op de barbecue in de spotlight.
Lancering Ga voor Kleur
Op 10 mei 2017 lanceerde toenmalig staatssecretaris Martijn van Dam de Ga voor Kleur campagne in de kleurrijke Markthal in Rotterdam.