Veranderd eetgedrag van Nederlanders en Belgen tijdens coronacrisis

De coronacrisis is overal merkbaar, ook in ons eet- en koopgedrag. Verschillende studies hebben de afgelopen weken het eet- en koopgedrag van Nederlanders en Belgen tijdens de coronacrisis onder de loep genomen. Wat blijkt? We koken meer, doen minder vaak boodschappen en kopen vaker bij lokale ondernemers.

Boodschappenkloof
De Nederlandse respondenten gaven aan minder vaak boodschappen te doen dan voor de coronacrisis. Dit resulteert in langere boodschappenlijsten per winkelbezoek. Sommige respondenten gaven aan hun boodschappen liever te laten bezorgen om risico op besmetting te vermijden. Ook lijkt de kloof van het boodschappenbudget tussen inkomens toe te nemen. Lage inkomens doen minder aankopen, terwijl hoge inkomens meer luxe producten kopen. Maar liefst 60% van de respondenten, met name met hoge inkomens, geeft aan nu vaker lokaal te kopen om de ondernemers in de buurt te steunen.

Niet iedereen gaat langer tafelen
Opvallend is ook dat de verdeling van tijd aan tafel zitten en tijd in de keuken doorbrengen voor iedereen verschilt. Gezinnen met kinderen lijken het ontbijt meer te combineren met werk of school, terwijl huishoudens zonder kinderen juist meer tijd uittrekken voor het ontbijt. Daarnaast wordt het door veel gezinnen met kinderen belangrijk gevonden om samen aan tafel te zitten, maar huishoudens zonder kinderen nuttigen de avondmaaltijd vaker op de bank met het bord op schoot.

Tot slot gaf ruim de helft van de respondenten aan te proberen om gezond en bewust te eten, maar ondanks dat beweerden de meeste respondenten meer en ongezonder te eten.

Bron: Branddoctors in samenwerking met Respondenten.nl

Eetgedrag van Belgen
Ook in België is het eet- en koopgedrag tijdens de coronacrisis onderzocht. Wat blijkt? Deze lijkt behoorlijk op die van Nederland. Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) liet het eet-en koopgedrag van Belgen onderzoeken door het onderzoeksbureau InSites Consulting, iVox en GfK. Deze bundeling van drie verschillende studies laat zien dat Belgen vandaag de dag meer zelf aan het koken zijn en dan met name kiezen voor traditionele maaltijden, terwijl thuis bezorgde maaltijden en take away dalen van 7% naar 4%. Kookplatforms worden dan ook druk bezocht door mensen die op zoek zijn naar kookinspiratie.

Boodschappen worden volgens de studie minder vaak gedaan maar wanneer er boodschappen worden gehaald, wordt er meer gekocht per keer. Langer houdbare producten, zoals diepvriesgroenten of groenten in blik, worden dan vaker gekozen.

Ook de Belgen gaven aan het belangrijk te vinden om lokale ondernemers te steunen.

Bron: VLAM