Groentecampagne voor jongeren door Belgische VLAM

Juist nu in tijden van corona worden groenten en fruit onder de aandacht gebracht bij Vlaamse jongeren. Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) doet dit door middel van een campagne: Vegetables Are The New Sneakers. Het doel: jongeren stimuleren om meer groenten te eten. Want dat gebeurt ook in Vlaanderen helaas nog veel te weinig.

Jongeren eten te weinig groenten
97% van de millennials eet te weinig groenten en 45% van de alleenwonende 18-30-jarigen eet niet elke dag groenten, aldus VLAM. Wat echter ook uit cijfers van VLAM blijkt, is dat jongeren groenten wél lekker en gezond vinden. Het probleem zit hem in de bereiding en het bewaren van de groente, die als tijdrovend en onhandig gezien worden.

Campagne
De campagne bestaat uit 15 korte video's die op digitale platformen getoond worden, specifiek aan 20- tot 30- jarigen. De kanalen die voornamelijk onder jongeren populair zijn. Met de campagne wil VLAM laten zien dat groenten lekker zijn en ook dat de bereiding ervan snel en makkelijk kan.

Coronacrisis
Er is bewust gekozen om de campagne door te laten gaan tijdens de coronacrisis. Thais Mees, projectcoördinator Groenten en Fruit bij VLAM, leg uit waarom: “We gaan ervan uit dat veel millennials nu meer tijd hebben omdat ze veel thuis zitten en hun sociale en overdrukke agenda ook ineens verplicht leeg is. Dat zorgt ervoor dat ze meer gaan koken en ook graag gezonder willen eten."

Samenwerking VLAM en NAGF
Vorig jaar juli had het NAGF al contact met VLAM om kennis en ideeën uit te wisselen over deze campagne en het Ga voor Kleur Lab. Beide partijen onderhouden sindsdien nauw contact.

Bron: VLAM