Nationale Groente- en Fruitdag 2021
De tweede editie van de Nationale Groente- en Fruitdag stond in het teken van het tussendoormoment. Op 14 oktober 2021, middenin de Dutch Food Week (DFW), snackten we met groenten en fruit onze middagdip eruit met de 'Ga voor kleur Break'! Samen met bijna 140 partners inspireerden we heel Nederland om mee te doen. Dat is niet alleen gezond en duurzaam, maar vooral heel erg lekker.

Bekijk de aftermovie voor een korte impressie van de Nationale Groente- en Fruitdag 2021. 

Veel aandacht in de media

Tijdens de tweede editie van de Nationale Groente- en Fruitdag op 14 oktober zijn miljoenen Nederlanders geïnspireerd om hun middagdip eruit te snacken met groenten en fruit . Op 12 radiozenders, in 55 artikelen, in 2 supermarktbladen en in meer dan 400 social media posts is de Nationale Groente- en Fruitdag besproken. Dit heeft geresulteerd in een potentieel bereik van ruim 30 miljoen en daarmee is de Nationale Groente- en Fruitdag 2021 zichtbaarder dan vorig jaar. Hierin had de radio het grootste aandeel met een potentieel bereik van bijna 20 miljoen, gevolgd door een potentieel bereik van 8,5 miljoen van online artikelen en potentieel bereik van 4,8 miljoen van geprinte artikelen. In de media werden Nederlanders opgeroepen om rond 16:00 uur mee te doen aan de Ga voor Kleur Break, werden diverse partneracties uitgelicht, kregen lezers tips om meer groenten en fruit tussendoor te eten en werden lezers geïnspireerd met Ga voor Kleur Break recepten.

Social media campagne

Op social media was de Ga voor Kleur Break ook niet te missen. Diverse influencers, waaronder de Hippe Vegetariër en Francesca Kookt, deelden hun favoriete Ga voor Kleur Break op Instagram en spoorden hun volgers aan om mee te doen op 14 oktober. Ook de Ga voor Kleur kanalen stonden vol met inspiratie. Dit resulteerde samen in een potentieel bereik van ruim 500 duizend . Ook partners inspireerden hun volgers met recepten en tips om meer groenten en fruit te eten in ruim 200 posts. Daarnaast zijn er meer dan 100 posts over de dag geplaatst door partijen die zich niet hebben aangemeld als partner.  Het bereik van de partnerbijdragen en de 'spontane aanhakers' op social media is niet meegenomen in het totale potentiele bereik.

140 partners

Bijna 140 partijen hadden zich dit jaar aangemeld als partner van de dag, waaronder GF-bedrijven, groentespeciaalzaken, onderwijsinstellingen, supermarkten, non-profitorganisaties, zorginstellingen, bedrijven en cateraars (Figuur 1). Alle partners hebben op 14 oktober een eigen actie gedaan binnen het thema 'Ga voor Kleur Break', zoals het uitdelen van groente- en fruitsnacks aan werknemers, patiënten, leerlingen of klanten. Naast de aangemelde partners plaatsen bijna 100 extra partijen een post op social media over de Nationale Groente- en Fruitdag en/of de Ga voor Kleur Break.

 Programma 2021: wat hebben we gedaan?

De hele dag vonden door heel Nederland diverse (online en offline) acties van 140 partners plaats. Daarnaast boden we een online programma aan. 

Het hele programma was te volgen op onze social mediakanalen: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter en de kanalen van Dutch Food Week #NGFdag2021 #DFW2021 #geefkleurdoor #gavoorkleurbreak 

Waarom de Nationale Groente- en Fruitdag?

Met deze feestdag zetten we groenten en fruit in het zonnetje. Nederland heeft een overvloed aan heerlijke groenten en fruit te bieden. Daar kunnen we met z'n allen nog veel meer van eten. Want het eten van groenten en fruit is een gezonde en duurzame keuze voor iedereen.

Thema: Ga voor kleur Break

Het thema van dit jaar is 'Ga voor kleur Break' met daarbij de slogan “Snack met groenten en fruit je middagdip eruit!". Dit tussendoormoment om 16:00 uur geeft ons de mogelijkheid om op een positieve en concrete manier deelnemers te enthousiasmeren extra groenten en fruit te eten en zo gemakkelijker aan hun dagelijkse aanbevolen hoeveelheid te komen. 

Partnertoolkit

Voor alle partners van de Nationale Groente- en Fruitdag hebben we een speciale toolkit laten ontwikkelen. Zo brengen we heel Nederland op de hoogte van de Ga voor Kleur Break en de Nationale Groente- en Fruitdag. In de toolkit vindt u prachtige logo's, banners, social media materialen, flyers en kleurrijke snackrecept-kaarten. 

Campagne 'Geef kleur door'

De Nationale Groente- en Fruitdag is onderdeel van de campagne 'Geef kleur door'. Deze campagne is 7 april afgetrapt in het teken van het Internationaal Jaar voor Groenten en Fruit van de Verenigde Naties en liep door tot Wereld Voedseldag op 16 oktober. Hoe meer groenten en fruit we in onze omgeving zien, hoe meer we ervan gaan eten. Daarom geven we kleur door met groenten en fruit, ook met de Ga voor Kleur Break op 14 oktober! 

Neem ook een kijkje op de projectpagina van de Nationale Groente- en Fruitdag 2020