Nudging op groenten en fruit
Meer groenten en fruit eten vraagt om gedragsverandering. Nudging, het geven van een subtiel duwtje in de juiste richting, kan daarbij helpen. 'Met kleine duwtjes de consumptie van groenten en fruit vergroten' is een speciaal rapport van het NAGF waarin nudging op groenten en fruit richting de consument centraal staat. Het rapport biedt praktische handvatten voor verschillende voedselomgevingen om nudging toe te passen.

Ga voor Kleur Lab

Samen met supermarkt Dirk heeft het NAGF in 2018 al aangetoond dat consumenten met een paar relatief simpele duwtjes meer groenten en fruit kopen in de supermarkt (zie Ga voor Kleur Lab). Naar aanleiding van dit onderzoek ging het NAGF ook met partners in de out-of-home sector aan de slag met de ontwikkeling van verschillende nudges.

Zo heeft het NAGF samen met experts verkenningen gedaan bij een groot familierestaurant, een bedrijfsrestaurant en een dierentuin. Door de coronacrisis zijn niet alle nudges in de praktijk getest, maar er liggen weldoordachte ideeën klaar om gebruikt te worden.

Download hieronder het volledige rapport. 

Met kleine duwtjes de consumptie van groenten en fruit vergroten
Download hier het volledige rapport.
Open PDF

Eten van meer groenten en fruit makkelijker maken

"In deze publicatie geven wij inkijk in de nudges en bieden wij inspiratie aan partners die consumenten ook willen aansporen om meer groenten en fruit te eten. Samen kunnen we het eten van meer groenten en fruit makkelijker maken", aldus Karin Bemelmans, coördinator van het NAGF.

Meer informatie: info@nagf.nl