Week van Snoep GOED vandaag van start
Vandaag, op Blue Monday, gaat de week van Snoep GOED van start. Blue Monday staat bekend als de dag waarop veel mensen hun goede voornemens overboord gooien. Als tegenbeweging is deze week-durende challenge in het leven geroepen waarin verantwoord snoepen centraal staat. Groenten en fruit zijn daar bij uitstek voor geschikt.

Nederland een snoepland
Verantwoord snoepen is in opkomst. Dit is terug te zien in de forse omzetstijging van snackgroenten (cijfers van GfK en IRI). Deze is gestegen van 86,6 miljoen euro in 2018 naar meer dan 100 miljoen euro een jaar later. Toch wordt er in Nederland ook nog veel gesnoept, namelijk 1.846.199 kilo per week blijkt uit cijfers van het RIVM. Tijdens de coronacrisis is 18% van de Nederlanders zelfs meer gaan snoepen en snacken, blijkt uit onderzoek van het Voedingscentrum. Helaas zijn dit vaak ongezonde tussendoortjes met veel suiker, zout en/of ongezonde vetten, welke veel nadelige gevolgen hebben voor de gezondheid.
Om hier verandering in te brengen is de week van Snoep GOED in het leven geroepen. Tijdens deze week worden consumenten uitgedaagd om een week lang GOED te snoepen. Met andere woorden: om de ongezonde tussendoortjes te vervangen door gezonde tussendoortjes, zoals groenten en fruit.
Snoep GOED Magazine
Ter ondersteuning en inspiratie voor de week is er een speciaal Snoep GOED magazine uitgebracht. Deze is hier te bekijken. Het magazine staat vol met nuttige tips en informatie om de challenge succesvol tot een eind te brengen.
NAGF partner
Als partner heeft het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) een bijdrage aan het magazine geleverd met een artikel over groenten en fruit, geschreven door stagiaire Sanne Gjaltema (zie pagina 13 van het magazine).
Naast deze bijdrage haakt het NAGF aan op deze week met inspirerende posts op de Ga voor Kleur social media (Facebook en Instagram).
Kijk voor meer informatie over hoe je mee kunt doen op de website www.weekvansnoepgoed.nl
Bron: NAGF