Kleine stijging consumptie groenten in 2018
In 2018 gaf de Nederlandse consument 5 procent meer uit aan verse groenten en fruit voor thuisgebruik. Nederlanders kochten wat meer volume verse groenten (+1%), maar minder vers fruit (-3%). De gemiddelde consumentenprijs voor een kilo vers fruit lag wel 10 procent hoger waardoor de uitgaven aan fruit met 6 procent stegen. Vooral appels waren door het lage aanbod in de eerste helft van 2018 duurder. Daardoor werd 10 procent minder appels gekocht.

Hieruit blijkt dat de productprijs invloed heeft op het koopgedrag. Appels zijn goed voor 20 procent van de totale fruitaankoop waardoor een daling grote impact heeft op de totale fruitaankoop. De groente- en fruitsector vreest dat de btw-verhoging op groenten en fruit een nadelig effect heeft op de verkoop, met name bij consumenten met een kleinere beurs. Juist deze groep heeft een grote inhaalslag te maken om de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit te consumeren.
Ook kocht de Nederlander minder sinaasappels. Aan deandere kant nam de belangstelling voor duurdere producten als zachtfruit, exotisch fruit en vers gesneden fruit verder toe. De warme zomer had een positief effect op de verkoop van saladegroenten als komkommer, tomaat en paprika.
Bron: https://groentenfruithuis.nl/nieuws/marktinformatie/consument-kocht-vooral-gemak-in-verse-groenten