Hersenen verwerken smaak sneller dan gezondheid

Het is aan het eind van de middag en je hebt trek. Je gaat een tussendoortje kopen en je hebt de keuze uit chips en een appel. Eigenlijk wil je de appel kopen want dat is gezond, maar je grijpt toch naar het zakje chips. Het is zo lastig om sterk te blijven in deze situaties. Maar zelfbeheersing is niet het enige wat leidt tot deze keuze. Onze hersenen verwerken informatie over smaak sneller dan gezondheidsinformatie. Dit blijkt uit nieuw onderzoek gepubliceerd in Nature Human Behaviour.

Hongerige deelnemers

79 jongvolwassenen namen deel aan de studie met een gemiddelde leeftijd van 24,4 jaar oud. Participanten werden opgedragen vier uur voor aanvang van het experiment niet te eten, zodat ze hongerig waren.

Deelnemers beoordeelden snacks op smakelijkheid, gezondheid en verleidelijkheid. Vervolgens werden snacks in paren gepresenteerd en werd aan de deelnemers gevraagd er een te kiezen. Onderzoekers timede hoe lang het duurde voordat de deelnemers een keuze maakten. Na afloop kregen de deelnemers de snack die ze hadden gekozen.   

Wat blijkt?

De deelnemers hadden gemiddeld 400 milliseconde nodig om informatie over smaak te verwerkten terwijl informatie over gezondheid twee keer zo veel tijd kostte. Dit is voldoende tijd om invloed te hebben op onze eetkeuze, die vaak snel gemaakt wordt.

Kiezen voor de gezonde optie

Onderzoekers beïnvloedden het keuzeproces van de helft van de deelnemers door ze een tekst te laten lezen die het belang van gezonde voeding onderstreept. Deze deelnemers maakten minder vaak een ongezonde keuze.

Deelnemers die meer tijd namen om een keuze te maken, kozen ook vaker voor de gezonde keuze.

Nudging

Het is belangrijk dat we een voedselomgeving creëren die mensen ondersteunt in het maken van de gezonde keuze. Met nudging kunnen we de gezonde keuze de makkelijke keuze maken. Het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) zet in op nudging voor groenten en fruit, zowel in de online winkelomgeving als offline bij het Ga voor Kleur Lab in supermarkt de Dirk. Bekijk ons rapport over nudging: Met kleine duwtjes de consumptie van groenten en fruit vergroten. Neem voor vragen contact met ons op via info@nagf.nl.

Bron: NAGF