Dagelijks groenten en fruit eten verlaagt stress

Dagelijks groenten en fruit eten verlaagt stress. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van de universiteit van Sydney gepubliceerd in British Medical Journal Open, onder 60.000 Australiërs van 45 jaar en ouder. 

Zij werden gedurende de periode 2006 tot 2008 en in 2010 ondervraagd over hun groente- en fruitconsumptie, levensstijl en mate van psychische stress. Daaruit bleek dat mensen die drie of vier porties (225 tot 300 gram) groente aten, de kans op stress met 12 procent zagen verkleinen vergeleken met personen die geen groente aten of slechts een portie (75 gram).

Deelnemers aan het onderzoek die vijf tot zeven porties groente én fruit aten, lieten de kans met 14 procent slinken ten opzichte van mensen die nul tot vier porties aten.

Bij vrouwen werd een meer significant verschil opgemerkt. De groep vrouwen die vijf tot zeven porties fruit en groente aten, hadden gemiddeld 23 procent minder kans op stress dan vrouwen die geen of een portie consumeerden.Er werd geen opvallend voordeel aangetroffen bij personen die alleen veel fruit aten, en geen groente.

Tamara de Weijer, ambassadeur NAGF:  ‘de conclusie uit dit onderzoek dat niet alleen de combinatie van dagelijks groente en fruit de kans op stress verkleint, maar dat ook door alleen regelmatig groente te eten die kans al lijkt af te nemen is een extra stimulans voor mij om nog meer mensen te verleiden meer groenten en fruit te eten. 

Bron:
http://sydney.edu.au/news-opinion/news/2017/03/16/some-veggies-each-day-keeps-the-stress-blues-away.html