De trends in groenten en fruit voor 2020
Het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) zet de voedingstrends van 2020 op een rij en wat dit betekent voor groenten en fruit.

De trendgoeroe 's hebben gesproken: in 2020 gaat het om duurzaam, kleurrijk, gezond en gemakkelijk eten. Dat klinkt als niks nieuws, maar wat betekent dit concreet? We zoeken het uit.
Kleinere hoeveelheden
Dit zal helemaal niemand verbazen: in 2020 is duurzaamheid belangrijk voor consumenten. Een van de trendgoeroe's die zich hierover heeft uitgelaten is de zogenoemde "Strategisch Food Conceptor" Femke Mosch. Volgens Mosch willen consumenten volgend jaar vooral kleinere hoeveelheden zodat ze minder weg hoeven te gooien. Naar verwachting zullen we daarom volgend jaar meer "mini-groenten" in de schappen tegenkomen.
Kleur, kleur en nog eens kleur
We zeggen het al sinds 2017: ga voor kleur op je bord! In 2020 zoeken we nog steeds naar variatie en kleur op ons bord. Deze variatie willen consumenten terug zien in het assortiment. "Consumenten willen de aanbevolen hoeveelheid groente van 250 gram per dag halen, maar dan wel gevarieerd. Bovendien moet het eten er natuurlijk wel gezellig uitzien en lekker smaken" aldus Femke Mosch. Naar verwachting zal deze trend een boost geven aan de "vergeten groenten" en groenten en fruit die in verschillende kleuren verkrijgbaar zijn, zoals de paprika.
Aardse smaken en kleuren
Marielle Bordewijk, specialist in food trends, ziet dit iets anders. Volgens haar zijn we klaar met de roze regenbogen en de unicorn frappucinos. Zij voorziet een shift van felle kleuren naar warme, aardse kleuren én smaken op ons bord. Een soort "50 shades of brown". Consumenten krijgen hiermee het idee dichter bij de voedselbron te staan. Bruin, volgens Bordewijk, heeft een sterke associatie met grond en bodem. Hier liggen kansen voor groenten met wat meer aardse smaken en kleuren, zoals champignons.
Gezond snacken bij oma en oma
Groenten worden ook steeds meer op andere momenten van de dag gegeten. Steeds meer Nederlanders eten groente ook als snack. Vooral in gezinnen met kinderen, maar ook bij opa’s en oma’s zijn de snacks razend populair, met name de puntpaprika's en snoeptomaatjes.
Filefruit
Ook eten consumenten steeds vaker onderweg. Scott Crawford van FreshDirect, een Amerikaans online retailer, onderstreept dit. "Als je het steeds drukker hebt, heb je niet altijd tijd om te koken. De consumptie van snacks voor onderweg blijft toenemen, terwijl de traditionele maaltijdbereiding meer terrein lijkt te verliezen door drukke schema's", aldus Crawford. Hier liggen een hoop kansen voor hapklare superfoods, filefruit, gezonde snacksets en abonnementsdozen.
Benieuwd hoe het NAGF jouw bedrijf kan helpen om op deze trends in te spelen? Sluit je aan bij Ga voor Kleur campagne (lees meer) of neem direct contact met ons op via info@nagf.nl