#400gChallenge daagt jongeren in Europa uit
Als we niet direct actie ondernemen, zal volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) het aantal volwassenen met overgewicht of obesitas in Europa alleen maar toenemen. Om dit tegen te gaan beveelt de WHO aan dat we minimaal 400 gram groenten en fruit per dag moeten eten. Momenteel vallen EU-burgers ver onder dit consumptieniveau en haalt slechts 14% de aanbevolen hoeveelheid. De #400gChallenge, onderdeel van een EU-brede campagne, haakt hierop in.

De #400gChallenge is onderdeel van de EU gefinancierde digitale campagne 'Follow me to be Healthy with Europe' van Freshfel Europe en Aprifel. Deze drie jaar durende campagne werd gelanceerd in juli 2019 en heeft als doel jongeren bewust te maken van de gezondheidsvoordelen van het eten van groenten en fruit.
Nu, in het tweede jaar, wil ‘Follow me to be Healthy with Europe’ de eetgewoonten van millennials verbeteren door hen te inspireren minimaal 400 gram groenten en fruit per dag te eten. Zo werden afgelopen zaterdag meer dan 300 Europese studenten en young professionals uitgedaagd om deel te nemen aan de #400gChallenge tijdens de POLITICO EU Studies and Career Fair in Brussel.
De 'Follow me to be Healthy' campagne is op grote schaal aanwezig op sociale media (YouTube, Instagram, Twitter en Facebook) en wordt ondersteund door een breed scala aan Europese lifestyle-influencers die de #400gChallenge aangaan. De campagne loopt tot eind 2021. Meer weten? Neem dan contact op met ph.binard@freshfel.org of n.pisano@freshfel.org.