aanleiding

Wat is de aanleiding voor het NAGF? 

In het advies Richtlijnen goede voeding 2015 van de Gezondheidsraad wordt vastgesteld dat een hogere consumptie van groenten en fruit per dag gezondheidswinst geeft. Dit advies is verwerkt in de nieuwe Schijf van Vijf het Voedingscentrum. Met betrekking tot groente zijn de adviezen aangepast van 200 gram naar 250 gram groente per dag. Voor fruit is de aanbeveling 200 gram (2 stuks) gebleven

Een dergelijk voedingspatroon levert gezondheidswinst en resulteert gemiddeld in een voedingspatroon met een lagere milieudruk.


Wat is het probleem?

Veel mensen eten wel groenten en fruit, maar eten te weinig. O.b.v. de vorige voedselconsumptiepeiling weten we dat gemiddeld 8% van de volwassenen 200 gram groente of meer eet. Men overschat bovendien in het algemeen hoe gezond men eet (optimistic bias), en dus ook de eigen consumptie van groente.

 


Hoeveel groenten & fruit eten we?

We eten wel groenten en fruit, maar nog te weinig. 

Lees meer

Nieuwe Schijf van Vijf

Eet geen 200, maar 250 gram groenten per dag.

Lees meer
Consumptie Groenten en Fruit

Hoeveel groente wordt er nu gegeten?

De consumptie van groente in Nederland ligt lager dan de 250 gram aanbevolen hoeveelheden en voldoet daarmee niet aan de gewenste hoeveelheden uit gezondheidsoogpunt en duurzaamheid. 


Rapportage Voedselconsumptie RIVM

Uit cijfers van het RIVM blijkt dat de dalende trend in groente- en fruitconsumptie in de laatste jaren is gestabiliseerd. De gemiddelde consumptie in de periode 2012-1014 door volwassenen was 139 gram groenten en 113 gram fruit. Lees meer:

Rapport Voedselconsumptie in 2012-2014 vergeleken met de Richtlijnen goede voeding 2015
Rapport Voedselconsumptie 2012-2014 Factsheet
Rapport Trendscenario Volksgezondheid Toekomst Verkenning VTV-2018